VR-BASERT FERDIGHETSTRENING FOR VIDEREGÅENDE SKOLE

Morsomt, lærerikt og minneverdig

Velkommen til CTD Helse, den ledende plattformen som forandrer måten elever lærer og utvikler seg på. Vår avanserte VR-teknologi tilbyr en realistisk og sikker læringsopplevelse, designet for å forberede elever på virkelighetsnære situasjoner.

stord-videregaaende
Foto: Stord videregående skole

ØKENDE INTERESSE
FOR Å TA I BRUK VR PÅ
HELSE- OG OPPVEKSTFAG

 5% av Norges videregående skoler bruker i dag CTD Helse til opplæring og trening.
 16,5% av Norges videregående skoler har deltatt live på våre webinarer.

CTD_SoMe_Simplified-400px
Trening utført i CTD Helse av videregående skoler:

2 650 treningsøkter
Ca. 40 000 minutter

MÅLGRUPPE

CTD Helse egner seg til fremtidige

  • Helsefagarbeidere
  • Helseassistenter
  • Sykepleiere
  • Ambulansefagarbeider
  • Portører
  • Barne- og ungdomsarbeidere
  • Helsesekretærer

 

Nyttig verktøy før praksis og eksamen

Videregående skoler som bruker CTD Helse melder at det er et nyttig verktøy for elever som skal lære seg grunnleggende ferdigheter, og at det fungerer svært godt som forberedelse til både praksis og eksamen.
VR-trening gir fin variasjon for opplæring og trening. Det oppleves engasjerende, enkelt og intuitivt å bruke.

MULIGHETER

Øv på situasjoner alene og sammen med andre

Individual_Traning_Icon

Individuell trening

Vår virtuelle verden er skapt for at du skal mestre den ekte verden. Øv på grunnleggende ferdigheter og prosedyrer og bli en tryggere fagperson.

Team_Training_Icon

Teamtrening

Øv på prosedyrer som ABCDE, NEWS2 og ISBAR for å kunne gjennomføre strukturerte observasjoner og kommunikasjon med andre i ditt team.

Advanced_Functionality_Icon

Mange treningsmuligheter

Scenariobanken inneholder over 50 ulike scenarier utviklet av og for helsetjenesten.

Screenshot 2025-11-13 at 08.59.22
SCENARIOBANKEN

LÆR AV DE BESTE

Gjennom scenariobanken får dere tilgang til over 70 ulike scenarioer utviklet av helsetjenesten for helsetjenesten. Scenariene handler om tema som ABCDE, HLR, relasjonsbygging, utfordrende samtaler, vold og trusler, selvmordstanker og utfordrende samtaler med barn.

Det blir stadig tilført nye scenarioer, både fra CTD og fra samarbeidspartnere.

CTD Helse

Norges største scenariobank inkluderer...

Plattform og innhold



  • Checkmark Tilgang via VR-briller og laptop
  • Checkmark Ubegrensede treningsminutter og brukere per enhet
  • Checkmark Ubegrenset tilgang (også uten internett)
  • Checkmark Alle nye oppdateringer og nytt innhold
  • Checkmark Innhold fra samarbeidspartnere
  • Checkmark Lærer kan delta som observatør (veiledningsmodus) via VR-brille eller laptop

Læring, trening og pedagogikk



  • Checkmark Samtrening
  • Checkmark Mulighet for å lage eget innhold
  • Checkmark Nyttig verktøy før praksis og før eksamen
  • Checkmark Dokumentasjon til elever på e-post
  • Checkmark Sette egne kompetansemål
  • Checkmark PDF-filer av scenarioer som kan lastes ned på laptop eller skrives ut
  • Checkmark Mulighet for å lage eget kurs/innhold for å tilpasse de ulike klassene

Oppsett, opplæring og support

 

 


  • Checkmark Støtte til anskaffelse av VR-briller
  • Checkmark Bistand og hjelp til oppsett av VR-briller og PC
  • Checkmark Superbrukerkurs for alle som skal være superbrukere
  • Checkmark Rapportmodulen (admin/superbruker)
  • Checkmark Tilgang til privat kostnadsfri support
  • Checkmark Tilgang til vår faglige webinar-serie, med erfaringer, innsikt og konkrete eksempler på hvordan VR brukes i opplæring i helse

INNHOLD

Typer scenarioer vi har:

  • somatisk
  • samhandling
  • 360 videoer

 

Vi har blant annet scenarioer tilknyttet:

  • Klinisk observasjons- og vurderingskompetanse 
    • ABCDE
    • NEWS
    • ISBAR
    • QSOFA
  • Akutt og kronisk syke
  • Konflikthåndtering
  • Tverrfaglig samhandling
  • Relasjonsbygging
  • Førstehjelp inkl HLR med og uten hjertestarter
  • Utfordrende samtaler med barn

 

Eksempel på scenarioer:

- Førstehjelp: Pasient Almar Hansen har trykket på pasient-knappen. Når du kommer inn, ser du at almenntilstanden hans er alvorlig, og situasjonen eskalerer.
- ABCDE og NEWS: En medelev spiller pasient med lungebetennelse. Du gjennomfører en systematisk vurdering av tilstand.

 

Majoriteten av scenariene er utviklet sammen med kommunehelsetjenesten og dekker deler av opplæringsbehovet på videregående skole. Les mer om våre samarbeid her.

ERFARING

Læringseffekt med VR

VID høgskole gjorde en uformell undersøkelse blant førsteårsstudenter og fikk positive tilbakemelding på at det er meningsfylt og at elever lærer mye av VR:

👐

79%

Praksisnært

 

📚

84% 


Læringsrik aktivitet

 

💡

81%


Nyttig læring

 

💬

78% 


Debrief er nyttig etter trening

 

ELEV OG LÆRER

TILBAKEMELDINGER

Elever kjenner på mestringsfølelse.
Lærere har rapportert at noen tar VR lett og erfart at de elevene som tar det lett er flinke med å ta ansvar og hjelpe andre å komme i gang. Videre at elever får til på egenhånd og at de da er selvgående.

FORDELER:
Lærere sier at en fin ting med VR er at elever ikke blir distrahert, at de er fokusert på det faglige i VR.
De påpeker også at scenarioene er ferdig utviklet, noe som sparer verdifull tid i undervisningen, og at VR-simulering reduserer behovet for planlegging. Flere elever kan trene samtidig, noe som gjør opplæringen mer effektiv

"VR gjer undervisningen meir interessant og gøy å lære. Og fin måte å få relasjon med andre og få opp samarbeid når ein kan gjer gruppeoppgåver."

"Eg ønskjer å bruke og utvikle bruksområder i skolehverdagen. Kunne få mengdetrening i aktuelle pasientsituasjoner før en går i praksis."

"Eg tenkjer VR-briller er eit viktig supplement til elevar, då elevar lærer på ulik måte, og eg trur VR-teknologi appelerer til lærelyst hos mange elevar."

KUNDEHISTORIE

Stord videregående skole:
Å knekke VR-koden for effektiv voksenopplæring

LES OM ERFARINGEN
webinarKvadraturen
WEBINAR

Hvordan lykkes vi med bruk av virtuell virkelighet (VR) i videregående skole?

SE VIDEO OPPTAK
WEBINAR

Se vår webinar-serie for mer innsikt og konkrete eksempler på hvordan VR kan brukes i opplæring i helse

SE VIDEO OPPTAK
PROMOVIDEO

SE HVORDAN VR-TRENIGEN FUNGERER I PRAKSIS

Fordelene med VR-trening er mange

REALISTISK

Kliniske scenarioer som oppfattes som virkelighetsnære

Utforsk komplekse medisinske scenarioer i en simulert, trygg setting. Opplev hands-on læring uten risiko for pasienter, noe som styrker din ferdighet og selvtillit.

dyroy-kommune
Foto: Dyrøy kommune
AlmarOgSiva
TILPASSET LÆRING

Øv på ferdigheter og situasjoner som du trenger

Velg fra et variert utvalg av individuelle- og teamøvelser og tilpass din opplæringsplan etter dine spesifikke behov og utdanningsmål.

FLEKSIBEL TILGANG

Øv når det passer deg

Tilgjengelig når og hvor det passer deg best, slik at du kan øve og forbedre dine ferdigheter i ditt eget tempo.

v4
groupTraining
Foto: VID
FORBEDRET ENGASJEMENT

Engasjerende læring - motiverte elever

Engasjer og motivér elever med interaktiv og engasjerende opplæring, som bygger på deres interesse for teknologi.

  • Nettskolen_Troms_farge_liggende

    "Vi bruker CTD til å gi våre helsefagarbeider- og helseservicefag-deltakere en mulighet til å teste og bli mer komfortabel med ny opplæringsteknologi innen helsesektoren allerede i utdanningsløpet sitt. Muligheten til å samarbeide og kommunisere i en faglig og realistisk arena som CTD er gull verdt for både oss som nettskole og for våre nettdeltakere som ofte bor svært spredt. Slik teknologi er en del av fremtiden for en mer relevant og praktisk utdanning spesielt for yrkesfagene - og CTD bidrar til at vi kan holde oss i forkant av utviklingen!" 

  • mandal_vgs_rgb

    "Med VR kan elevene få mengdetrening i ulike prosedyrer på ulike vanskelighetsgrad, noe som er veldig flott. Det skjerper elevene når de får ulike verdier når de utfører målingene. Vi har et håp om at bruk av VR skal gjøre elevene mer trygge og robuste i møte med pasienter ute i det virkelige liv."

KOM I GANG MED VR

Våre anbefalinger

Superbrukere

Vi anbefaler at dere har 2 superbrukere som er ansvarlige for VR-treningen.

Treningsområde

Klasserom kan fint brukes, vi anbefaler 1,5 x 1,5 meters område.

Tid

Vi anbefaler 20-30 minutt inn i VR. Det kan være lurt å begynne med kortere økter, for så å øke.

Målsetting

Vi anbefaler at dere setter mål for treningen, eksempelvis at 20 elever skal gjennomføre trening på HLR.

UTSTYR

Enhetsstøtte

CTD Helse er tilpasset slik at programmet kan kjøre på de fleste moderne, trådløse VR-brillene man finner på markedet i dag. Nedenfor vises de mest populære enhetene blant våre kunder.

Små videregående skoler har ofte mellom 4 og 8 VR-briller, mens store har ofte mellom 15 og 20 VR-briller.

Vi anbefaler følgende:

Meta1
HTC VIVE
Screenshot 2025-11-28 140408
FAQ

Har du spørsmål?

Hva er CTD Helse?

CTD Helse fungerer som en flysimulator for helsepersonell – et realistisk treningsmiljø, hvor det er mulig å trene på medisinske ferdigheter og kommunikasjon i trygge omgivelser uten å sette seg selv eller pasienter i fare.

Må jeg kjøpe egne VR-briller?

Vi anbefaler å kjøpe inn VR-briller selv, slik at dere fritt kan velge hvilket innhold de ønsker i VR-brillene. VR-briller er hyllevare og kan kjøpes på elkjøp/power. Vi samarbeider med alle de store VR-leverandørene på markedet, så vår app installeres like enkelt som en app på en smarttelefon.

Trenger jeg spesialutstyr for å trene?

Nei, dere trenger ingen spesialutstyr for å trene. Eneste dere trenger er en VR-brille med programvare på. Alt medisinsk utstyr dere trenger er tilgjengelig i det virtuelle treningsmiljøet.

Er VR-trening trygt?

Flere studier viser betydelige forbedringer og fordeler ved bruk av VR til helsefaglig opplæring og tilbakemeldinger fra deltakere i studiene oppgir at VR-basert opplæring er trygt, engasjerende og fordelaktig.

Hvilke utfordringer kan vi møte på?

Det er primært 3 utfordringer vi har møtt på når det kommer til videregående skoler:

1) Ustabilt nett eller brannmurer som gjør at man ikke kan koble på nett, dette gjør det utfordrende å trene sammen i VR da det krever internett.

2) At det ikke tegnes stort nok vaktsystem, vi har en video på hvordan det kan tegnes her

3) Lærere blir utrygge på bruken dersom verktøyet blir liggende for lenge, vi anbefaler at verktøyet tas i bruk hver 1-2 måned. Vi tilbyr opplæring og oppfriskningskurs.

Hvilke ubehag kan man møte på?

I enkelte tilfeller kan man oppleve mild kvalme. Samtidig ser vi ofte at mange forventer å bli kvalme, men ikke blir det, fordi bevegelsene i VR samsvarer med det man ser og hvordan kroppen beveger seg.
Vi anbefaler å starte med korte økter og øke gradvis. Optimal varighet over tid er gjerne 20–30 minutter.

 

Kom i gang med CTD Helse i dag

Er du klar til å prøve en ny måte å lære på? Ta det første skrittet mot engasjerende opplæring med vår VR-løsning. Du vil raskt se hvorfor dette er et effektivt verktøy for din videregående skole.