Videregående skoler som bruker CTD Helse melder at det er et nyttig verktøy for elever som skal lære seg grunnleggende ferdigheter, og at det fungerer svært godt som forberedelse til både praksis og eksamen.
VR-trening gir fin variasjon for opplæring og trening. Det oppleves engasjerende, enkelt og intuitivt å bruke.
Morsomt, lærerikt og minneverdig
Velkommen til CTD Helse, den ledende plattformen som forandrer måten elever lærer og utvikler seg på. Vår avanserte VR-teknologi tilbyr en realistisk og sikker læringsopplevelse, designet for å forberede elever på virkelighetsnære situasjoner.

ØKENDE INTERESSE
FOR Å TA I BRUK VR PÅ
HELSE- OG OPPVEKSTFAG
5% av Norges videregående skoler bruker i dag CTD Helse til opplæring og trening.
16,5% av Norges videregående skoler har deltatt live på våre webinarer.

Trening utført i CTD Helse av videregående skoler:
2 650 treningsøkter
Ca. 40 000 minutter
MÅLGRUPPE
CTD Helse egner seg til fremtidige
- Helsefagarbeidere
- Helseassistenter
- Sykepleiere
- Ambulansefagarbeider
- Portører
- Barne- og ungdomsarbeidere
- Helsesekretærer
Nyttig verktøy før praksis og eksamen
Øv på situasjoner alene og sammen med andre
Individuell trening
Vår virtuelle verden er skapt for at du skal mestre den ekte verden. Øv på grunnleggende ferdigheter og prosedyrer og bli en tryggere fagperson.
Teamtrening
Øv på prosedyrer som ABCDE, NEWS2 og ISBAR for å kunne gjennomføre strukturerte observasjoner og kommunikasjon med andre i ditt team.
Mange treningsmuligheter
Scenariobanken inneholder over 50 ulike scenarier utviklet av og for helsetjenesten.

LÆR AV DE BESTE
Gjennom scenariobanken får dere tilgang til over 70 ulike scenarioer utviklet av helsetjenesten for helsetjenesten. Scenariene handler om tema som ABCDE, HLR, relasjonsbygging, utfordrende samtaler, vold og trusler, selvmordstanker og utfordrende samtaler med barn.
Det blir stadig tilført nye scenarioer, både fra CTD og fra samarbeidspartnere.
Norges største scenariobank inkluderer...
Plattform og innhold
-
Tilgang via VR-briller og laptop
-
Ubegrensede treningsminutter og brukere per enhet
-
Ubegrenset tilgang (også uten internett)
-
Alle nye oppdateringer og nytt innhold
-
Innhold fra samarbeidspartnere
-
Lærer kan delta som observatør (veiledningsmodus) via VR-brille eller laptop
Læring, trening og pedagogikk
-
Samtrening
-
Mulighet for å lage eget innhold
-
Nyttig verktøy før praksis og før eksamen
-
Dokumentasjon til elever på e-post
-
Sette egne kompetansemål
-
PDF-filer av scenarioer som kan lastes ned på laptop eller skrives ut
-
Mulighet for å lage eget kurs/innhold for å tilpasse de ulike klassene
Oppsett, opplæring og support
-
Støtte til anskaffelse av VR-briller
-
Bistand og hjelp til oppsett av VR-briller og PC
-
Superbrukerkurs for alle som skal være superbrukere
-
Rapportmodulen (admin/superbruker)
-
Tilgang til privat kostnadsfri support
-
Tilgang til vår faglige webinar-serie, med erfaringer, innsikt og konkrete eksempler på hvordan VR brukes i opplæring i helse
INNHOLD
Typer scenarioer vi har:
- somatisk
- samhandling
- 360 videoer
Vi har blant annet scenarioer tilknyttet:
- Klinisk observasjons- og vurderingskompetanse
- ABCDE
- NEWS
- ISBAR
- QSOFA
- Akutt og kronisk syke
- Konflikthåndtering
- Tverrfaglig samhandling
- Relasjonsbygging
- Førstehjelp inkl HLR med og uten hjertestarter
- Utfordrende samtaler med barn
Eksempel på scenarioer:
- Førstehjelp: Pasient Almar Hansen har trykket på pasient-knappen. Når du kommer inn, ser du at almenntilstanden hans er alvorlig, og situasjonen eskalerer.
- ABCDE og NEWS: En medelev spiller pasient med lungebetennelse. Du gjennomfører en systematisk vurdering av tilstand.
Majoriteten av scenariene er utviklet sammen med kommunehelsetjenesten og dekker deler av opplæringsbehovet på videregående skole. Les mer om våre samarbeid her.
Læringseffekt med VR
VID høgskole gjorde en uformell undersøkelse blant førsteårsstudenter og fikk positive tilbakemelding på at det er meningsfylt og at elever lærer mye av VR:
👐
79%
Praksisnært
📚
84%
Læringsrik aktivitet
💡
81%
Nyttig læring
💬
78%
Debrief er nyttig etter trening
TILBAKEMELDINGER
Elever kjenner på mestringsfølelse.
Lærere har rapportert at noen tar VR lett og erfart at de elevene som tar det lett er flinke med å ta ansvar og hjelpe andre å komme i gang. Videre at elever får til på egenhånd og at de da er selvgående.
FORDELER:
Lærere sier at en fin ting med VR er at elever ikke blir distrahert, at de er fokusert på det faglige i VR.
De påpeker også at scenarioene er ferdig utviklet, noe som sparer verdifull tid i undervisningen, og at VR-simulering reduserer behovet for planlegging. Flere elever kan trene samtidig, noe som gjør opplæringen mer effektiv
"VR gjer undervisningen meir interessant og gøy å lære. Og fin måte å få relasjon med andre og få opp samarbeid når ein kan gjer gruppeoppgåver."
"Eg ønskjer å bruke og utvikle bruksområder i skolehverdagen. Kunne få mengdetrening i aktuelle pasientsituasjoner før en går i praksis."
"Eg tenkjer VR-briller er eit viktig supplement til elevar, då elevar lærer på ulik måte, og eg trur VR-teknologi appelerer til lærelyst hos mange elevar."
Stord videregående skole:
Å knekke VR-koden for effektiv voksenopplæring

Hvordan lykkes vi med bruk av virtuell virkelighet (VR) i videregående skole?
Se vår webinar-serie for mer innsikt og konkrete eksempler på hvordan VR kan brukes i opplæring i helse
SE HVORDAN VR-TRENIGEN FUNGERER I PRAKSIS
Fordelene med VR-trening er mange
Kliniske scenarioer som oppfattes som virkelighetsnære
Utforsk komplekse medisinske scenarioer i en simulert, trygg setting. Opplev hands-on læring uten risiko for pasienter, noe som styrker din ferdighet og selvtillit.


Øv på ferdigheter og situasjoner som du trenger
Velg fra et variert utvalg av individuelle- og teamøvelser og tilpass din opplæringsplan etter dine spesifikke behov og utdanningsmål.
Øv når det passer deg
Tilgjengelig når og hvor det passer deg best, slik at du kan øve og forbedre dine ferdigheter i ditt eget tempo.


Engasjerende læring - motiverte elever
Engasjer og motivér elever med interaktiv og engasjerende opplæring, som bygger på deres interesse for teknologi.
-
"Vi bruker CTD til å gi våre helsefagarbeider- og helseservicefag-deltakere en mulighet til å teste og bli mer komfortabel med ny opplæringsteknologi innen helsesektoren allerede i utdanningsløpet sitt. Muligheten til å samarbeide og kommunisere i en faglig og realistisk arena som CTD er gull verdt for både oss som nettskole og for våre nettdeltakere som ofte bor svært spredt. Slik teknologi er en del av fremtiden for en mer relevant og praktisk utdanning spesielt for yrkesfagene - og CTD bidrar til at vi kan holde oss i forkant av utviklingen!"
Jan Christer Sannes IT-pedagog videregående skole -
"Med VR kan elevene få mengdetrening i ulike prosedyrer på ulike vanskelighetsgrad, noe som er veldig flott. Det skjerper elevene når de får ulike verdier når de utfører målingene. Vi har et håp om at bruk av VR skal gjøre elevene mer trygge og robuste i møte med pasienter ute i det virkelige liv."
Hilde Johansen Lektor helse og oppvekst
Våre anbefalinger
Superbrukere
Vi anbefaler at dere har 2 superbrukere som er ansvarlige for VR-treningen.
Treningsområde
Klasserom kan fint brukes, vi anbefaler 1,5 x 1,5 meters område.
Tid
Vi anbefaler 20-30 minutt inn i VR. Det kan være lurt å begynne med kortere økter, for så å øke.
Målsetting
Vi anbefaler at dere setter mål for treningen, eksempelvis at 20 elever skal gjennomføre trening på HLR.
Enhetsstøtte
CTD Helse er tilpasset slik at programmet kan kjøre på de fleste moderne, trådløse VR-brillene man finner på markedet i dag. Nedenfor vises de mest populære enhetene blant våre kunder.
Små videregående skoler har ofte mellom 4 og 8 VR-briller, mens store har ofte mellom 15 og 20 VR-briller.
Vi anbefaler følgende:



Har du spørsmål?
Hva er CTD Helse?
CTD Helse fungerer som en flysimulator for helsepersonell – et realistisk treningsmiljø, hvor det er mulig å trene på medisinske ferdigheter og kommunikasjon i trygge omgivelser uten å sette seg selv eller pasienter i fare.
Må jeg kjøpe egne VR-briller?
Vi anbefaler å kjøpe inn VR-briller selv, slik at dere fritt kan velge hvilket innhold de ønsker i VR-brillene. VR-briller er hyllevare og kan kjøpes på elkjøp/power. Vi samarbeider med alle de store VR-leverandørene på markedet, så vår app installeres like enkelt som en app på en smarttelefon.
Trenger jeg spesialutstyr for å trene?
Nei, dere trenger ingen spesialutstyr for å trene. Eneste dere trenger er en VR-brille med programvare på. Alt medisinsk utstyr dere trenger er tilgjengelig i det virtuelle treningsmiljøet.
Er VR-trening trygt?
Flere studier viser betydelige forbedringer og fordeler ved bruk av VR til helsefaglig opplæring og tilbakemeldinger fra deltakere i studiene oppgir at VR-basert opplæring er trygt, engasjerende og fordelaktig.
Hvilke utfordringer kan vi møte på?
Det er primært 3 utfordringer vi har møtt på når det kommer til videregående skoler:
1) Ustabilt nett eller brannmurer som gjør at man ikke kan koble på nett, dette gjør det utfordrende å trene sammen i VR da det krever internett.
2) At det ikke tegnes stort nok vaktsystem, vi har en video på hvordan det kan tegnes her
3) Lærere blir utrygge på bruken dersom verktøyet blir liggende for lenge, vi anbefaler at verktøyet tas i bruk hver 1-2 måned. Vi tilbyr opplæring og oppfriskningskurs.
Hvilke ubehag kan man møte på?
I enkelte tilfeller kan man oppleve mild kvalme. Samtidig ser vi ofte at mange forventer å bli kvalme, men ikke blir det, fordi bevegelsene i VR samsvarer med det man ser og hvordan kroppen beveger seg.
Vi anbefaler å starte med korte økter og øke gradvis. Optimal varighet over tid er gjerne 20–30 minutter.
Kom i gang med CTD Helse i dag
Er du klar til å prøve en ny måte å lære på? Ta det første skrittet mot engasjerende opplæring med vår VR-løsning. Du vil raskt se hvorfor dette er et effektivt verktøy for din videregående skole.