Stord VGS er en fremoverlent skole som anvender ny teknologi for å utdanne fremtidens helsepersonell. Skolen bruker CTD Helse for å gi elevene på voksenopplæring innføring i, og mengdetrening på medisinske prosedyrer, kommunikasjon og samhandling. Elevene trener både alene og sammen i grupper. Bruken av VR til opplæring er godt mottatt av både elevene og lærerne. Under følger et sitat fra en elev:
"VR gjer undervisningen meir interessant og gøy å lære. Og fin måte å få relasjon med andre og få opp samarbeid når ein kan gjer gruppeoppgåver."
Stord VGS har nylig gjennomført et prosjekt hvor de utforsket muligheten til å bruke VR til opplæring. I prosjektet kartla de avgjørende faktorer for å nyttiggjøre seg av innovasjonen. De har erfart følgende:
Engasjement fra lærerne er som nevnt en avgjørende faktor for å nyttiggjøre seg av innovasjonen. Gjennom prosjektet har lærerne prøvd ut og gitt tilbakemelding på VR-trening. De sa blant annet dette om VR-trening:
"Eg ønskjer å bruke og utvikle bruksområder i skolehverdagen. Kunne få mengdetrening i aktuelle pasientsituasjoner før en går i praksis."
"Eg tenkjer VR-briller er eit viktig supplement til elevar, då elevar lærer på ulik måte, og eg trur VR-teknologi appelerer til lærelyst hos mange elevar."