Hvordan kan virtuell virkelighet (VR) bidra til en mer robust og effektiv helsetjeneste? Med økt press på omsorgstjenestene og en aldrende befolkning, må vi tenke nytt om opplæring og kompetanseutvikling. VR gir helsepersonell muligheten til å trene realistisk på kritiske situasjoner – fra kommunikasjon til medisinske prosedyrer – uten risiko. I dette webinaret ser vi på hvordan VR kan supplere tradisjonell opplæring, bidra til raskere læring og gi helsepersonell verdifull erfaring med komplekse pasientsituasjoner.
🚀Hvordan kan VR revolusjonere opplæring i helsesektoren?
Bli med på et spennende webinar hvor vi dykker ned i bruken av VR-teknologi i norske kommuner og helseorganisasjoner!
👥 I en panelsamtale møter du representanter fra USHT Troms, Tromsø- og Dyrøy kommune som deler erfaringer, motivasjon og mål for å ta i bruk VR i opplæring og tjenesteutvikling.
📌 Temaer som diskuteres:
Hvorfor VR – Hva er gevinsten for helsepersonell og pasienter?
Læringseffekt og nytteverdi – Hva får man faktisk igjen for VR-opplæring?
Barrierer og muligheter – Hvordan lykkes man med implementering i praksis?
Fremtidsutsikter – Hvordan kan VR skaleres og videreutvikles i helsesektoren?
🎧 Webinaret passer for alle som jobber i helse og omsorg, eller som er nysgjerrige på hvordan teknologi kan bidra til smartere og mer effektiv læring.
🎯 Overordnet mål og motivasjon – Hvorfor bruke VR i helsesektoren?
Bruken av VR i opplæring gir en realistisk, engasjerende og trygg læringsopplevelse. Med VR kan man "gå bort" og kjenne på pulsen til en virtuell pasient, og følge med på hvordan pasientens tilstand utvikler seg – både i positiv og negativ retning.
For USHT Troms ,Tromsø kommune og Dyrøy Kommune handler dette om kompetanseutvikling og pasientsikkerhet. Med store geografiske avstander og begrenset tilgang på fagpersonell, spesielt i distriktene, må vi tenke nytt. Over 30 % av de ansatte har ikke helsefaglig bakgrunn – og da er lokal, praktisk og tilgjengelig opplæring avgjørende. VR gir oss nettopp det: en effektiv måte å opprettholde og utvikle kompetanse på, uavhengig av hvor man befinner seg.
🌱 Bakgrunn og initiativ – Hvorfor VR-satsing i USHT Troms, Tromsø og Dyrøy kommune?
Erfaringene fra pandemien var en viktig drivkraft. Da opplæring ble utfordrende på grunn av karantene og bemanningsproblemer, kom Håvard Snarby med et VR-basert forslag som raskt viste seg å være en god match for våre behov både da og tiden fremover.
Dyrøy kommune har alltid hatt et sterkt fokus på fagutvikling. Vi visste at vi manglet intern VR-kompetanse, og dette ble en gyllen mulighet til å styrke opplæringen. En fagsykepleier som lenge hadde etterlyst slike løsninger, fikk endelig verktøyene hun trengte – og implementeringen ble naturlig og etterlengtet.
🧠 Læringseffekt og nytteverdi – Hva får man igjen for VR-opplæring?
VR gir rask, fleksibel og målrettet opplæring.
Opplæringen tar kort tid og kan gjennomføres når det passer, uten at det går utover pasientomsorgen.
Ansatte føler seg tryggere – også når fagsykepleier ikke er til stede.
Øvelsene oppleves som realistiske og oppfriskende, spesielt for de med grunnkompetanse.
Man møter flere scenarier enn i virkeligheten, noe som styrker både mestring og trygghet.
Det er kostnadsbesparende – man slipper å leie inn eksterne for opplæring.
VR skaper økt mestringsfølelse og trygghet, spesielt for nyansatte eller ufaglærte, og gir kommunene en bærekraftig modell for kontinuerlig kompetanseheving.
⚙️ Organisatoriske og praktiske utfordringer – Barrierer og muligheter
De ansatte er motiverte – men det krever at ledelsen prioriterer tid til opplæring i en travel hverdag.
Dyrøy kommune har valgt å jobbe strategisk med oppgaveprioritering og setter kompetanseutvikling høyt. For å lykkes med VR-implementering, må man:
Ha engasjerte ledere som legger til rette for læring
Etablere superbrukere og støttespillere i organisasjonen
Sikre tilgang til nødvendig utstyr og infrastruktur (rom, internett og utstyrskapasitet)
🛠 Praktisk tilnærming – Slik får man VR til å fungere i praksis
Erfaringsdeling er nøkkelen! Kommunene som lykkes med VR har:
Gode rutiner og "oppskrifter" for implementering
Tydelig oppgavestyring
Superbrukere og støttepersonell tilgjengelig
Samarbeid med USHT som bistår med koblinger og drahjelp
🔭 Veien videre – Fremtid og skalering
VR åpner for store muligheter innen:
Oppgavefordeling
Tverrfaglig opplæring
Utvidelse til flere fagområder og yrkesgrupper
Skaleringen av VR kan bidra til å styrke helse- og omsorgstjenestene i hele landet, og sikre at kompetanse bygges systematisk – uavhengig av geografisk beliggenhet.